Hamsters & dierenwinkels... Welke wel, welke niet??

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

I
Moderator
Hamsters: Yoshi, Polly en Sonic
Leeftijd: 42

Re: Hamsters & dierenwinkels... Welke wel, welke niet??

Bericht door I »

Een dierenwinkel kan nog zo goed zijn zaakjes voor elkaar hebben, maar de hamsters en andere dieren kunnen altijd nog uit slechte omstandigheden komen. De meeste dierenwinkels, hoe goed ze ook zijn, bestellen hun dieren bij een leverancier. Daar kan je namelijk bestellen op kleur, geslacht en vachtsoort. Daar gaat zoveel dierenleed achter schuil: jongen die veel te vroeg bij hun moeder worden weggehaald, slechte voeding en huisvesting, geen medische zorg, moedertjes die hun hele leven simpelweg jongen baren om daarna te eindigen als reptielenvoer, dieren die zo zwak zijn zodat ze tijdens het vervoer al overlijden...

Dus ik zou zeggen: in geen enkele winkel hamsters of andere dieren aanschaffen. Hoe goed het er ook uit mag zien en hoe aardig het personeel ook is.

Ik koop, net als Sissi, ook mijn benodigdheden liefst niet meer bij dierenzaken die dieren verkopen. (Helaas kan je daar niet altijd onderuit komen) Ik wil daar simpelweg mijn geld niet uitgeven.

Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
Sandra
Leeftijd: 44
Contacteer:

Bericht door Sandra »

Ik weet toevallig van 3 dierenwinkels/tuincentrums hier uit de buurt dat ze niet bij leveranciers halen, die halen of bij fokkers of van mensen die een (in de volksmond) oeps nestje hebben.
Kunnen ze daar niets krijgen? dan wachten ze gewoon.
Mja dat zijn er 3, helaas gaat het vaak anders :(
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook
Nicole D
Leeftijd: 33

Bericht door Nicole D »

Inderdaad Sandra, er zijn wel dierenwinkels ed. die op deze manier aan hun dieren komen, daar vind ik opzich ook niets mis mee. Mits ze natuurlijk fatsoenlijk voor de dieren zorgen. Echter, dit gebeurt gewoon te weinig, helaas.
Het probleem is gewoon, je kunt er niets tegen beginnen. Het enige wat je kunt doen is ze niet helpen dmv. een dier kopen in een dierenwinkel, ookal ziet hij/zij er nog zo slecht uit. Er komt weer een nieuwe voor in de plaats.
Liefs Nicole
† Crush, Beatle, Yianih, Bloem en Sun
ValeryD
Leeftijd: 32

Bericht door ValeryD »

jaimy schreef:Ik vind de diebo in Nieuwegein wel goed. De dieren zitten gescheiden maar wel in kleine aqua's.
@ Valery D: Bij tuin & dier in De Meern kom ik best vaak, laatst was ik daar en toen zaten er rusjes bij mekaar en die gingen vechten. Tenminste daar leek het op. Bij die dierenwinkel heb ik ook Bram gekocht, ze zeiden dat hij 3 maanden was, maar hij was ook al volledig uitgegroeid dus dat klopt ook niet .. En er mankeert ook best veel aan hem. (meer info topic gezondheid) Ik weet niet of dat erfelijk is, anders hebben de andere hamsters die je daar koopt ook waarschijnlijk.
Serieus? Ik heb de hamsters nog nooit bij elkaar zien zitten en ik kom er ook best vaak. Een oud collega van mij werkt er sinds kort, misschien kan ik het er met haar over hebben. :-) Daarbij, ik zal nooit meer een diertje in een dierenwinkel kopen. De gezondheid van de diertjes bij tuin & dier, daar weet ik niets van.
Ik koop ook liever geen spullen bij winkels die dieren verkopen, maar hier in de buurt is dat lastig. De winkels die geen dieren verkopen zijn erg klein en hebben nauwelijks knaagdieren spullen. Ik koop al veel in online webwinkels, maar ik kan niet alles daar bestellen.
Laatst gewijzigd door ValeryD op 30 nov 2012, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
In de regenboogbrug ~ Scooby-dooby doo(Rus) ~ Stuffie(Rus) ~ Chibii(Rus) ~ Nimpie(Rus) ~ Drake(Robbie) ~ Kyle Broflovski(Syr) ~ Michelangelo(Robbie) ~ Josh(Robbie) ~ Jelly Bean(Rus) ~ Nymphia(Rus) ~ Bayleef(Camp) ~ Sakura(Syr)
paardje21991
Hamsters: Beer
Leeftijd: 27

Bericht door paardje21991 »

ben al een tijdje bezig met pascal om iets tegen het dierenwinkeltje hier in nijkerk te doen. Die zo ongelooflijk goor is, als je daar binnekomt schroeien je wenkbrauwen weg vanwege die lucht daar. Hij is al 2 dagen niet open geweest, dus zouden we nu al gewonnen hebben? :-)
I
Moderator

Bericht door I »

Sandra schreef:Ik weet toevallig van 3 dierenwinkels/tuincentrums hier uit de buurt dat ze niet bij leveranciers halen, die halen of bij fokkers of van mensen die een (in de volksmond) oeps nestje hebben.
Kunnen ze daar niets krijgen? dan wachten ze gewoon.
Mja dat zijn er 3, helaas gaat het vaak anders :(
Er zijn er inderdaad bij die dat doen, maar volgens mij zijn dat er niet zo gek veel. In ieder geval niet in deze regio. Het omgekeerde heb ik ook gehoord, medewerkers die tegen klanten zeggen dat de dieren bij iemand thuis zijn opgegroeid, terwijl ze eigenlijk besteld zijn bij Animal Fun in Nijkerkerveen. Soms kunnen winkels niet eens jongen van particulieren overnemen, omdat ze een contract hebben met een bepaalde leverancier.

Er zijn ook dierenwinkels (o.a in Dobey in Heerhugowaard en Assendelft en dierenwinkels in Den Haag) die helemaal gestopt zijn met de verkoop van dieren vanwege alle ellende. De Dobey stuurt mensen door naar opvangcentra. Dat vind ik ontzettend goede initiatieven, ik hoop dat er nog veel winkels dit goede voorbeeld volgen!
Sandra
Contacteer:

Bericht door Sandra »

een tuincentrum in heerhugowaard (weet zo gauw niet hoe die heet) haald alleen dieren bij fokkers die lid zijn van een knaagdier vereniging hier uit de buurt.
de andere 2 winkels zitten in anna paulowna en den helder.
Hamstery il Criceto
HIC on Facebook
Samantha.
Hamsters: 0
Leeftijd: 33

Bericht door Samantha. »

Dobey landgraaf is ook een super goeie dierenwinkel. Dieren komen bij een vaste hobby fokker en worden hand tam gemaakt, dieren worden ook niet meegegeven aan mensen waarbij ze een vreemde bijsmaak hebben. Cavia's zitten daar in cavia flats en worden per 2 verkocht en als je 1 komt halen moet je je eigen cavia meenemen om te laten zien dat ze niet apart komen te zitten. Alle knagers krijgen groenvoer, goed volwaardig droogvoer en meer. :)
Ze weten ook heel veel over de dieren die ze verkopen en de dieren zitten er lekker ruim en verzorgd bij.
People come and go but horses leave hoof prints on your heart.

In memorian: Bijoux † Jabari † AdeBayo † Djeger † Amaranthos † Vanity † Seraphim † konijn stamper † Aloysius †
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ik geloof wel dat er dierenwinkels zijn die bij een vaste hobbyfokker kopen, maar wat is dan goed? Zou je zelf ook bij die hobbyfokker hebben gekocht? Wie bepaalt dan dat dat goed is? En wie gaat er kijken of dat inderdaad degene is die zijn dieren aan de dierenwinkel levert? Namen, adressen, websites? Wie trekt dat na?
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
TMeganV
Hamsters: Caesar

Bericht door TMeganV »

Ik zou als hobbyfokker echt niet mijn dieren naar een dierenwinkel willen brengen, eigenlijk. Als je ziet hoeveel er uiteindelijk op marktplaats eindigen en/of in een kooitje van 30x30.. Maarja, iedereen denkt daar anders over natuurlijk. Als je ze écht nergens kwijt kan en thuis ook geen plek hebt, heb je soms gewoon geen andere keus.. Hmm, lastig haha.
Rust zacht Boris! ♥
Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

ValeryD schreef:
jaimy schreef:Ik vind de diebo in Nieuwegein wel goed. De dieren zitten gescheiden maar wel in kleine aqua's.
@ Valery D: Bij tuin & dier in De Meern kom ik best vaak, laatst was ik daar en toen zaten er rusjes bij mekaar en die gingen vechten. Tenminste daar leek het op. Bij die dierenwinkel heb ik ook Bram gekocht, ze zeiden dat hij 3 maanden was, maar hij was ook al volledig uitgegroeid dus dat klopt ook niet .. En er mankeert ook best veel aan hem. (meer info topic gezondheid) Ik weet niet of dat erfelijk is, anders hebben de andere hamsters die je daar koopt ook waarschijnlijk.
Serieus? Ik heb de hamsters nog nooit bij elkaar zien zitten en ik kom er ook best vaak. Een oud collega van mij werkt er sinds kort, misschien kan ik het er met haar over hebben. :-) Daarbij, ik zal nooit meer een diertje in een dierenwinkel kopen. De gezondheid van de diertjes bij tuin & dier, daar weet ik niets van.
Ik koop ook liever geen spullen bij winkels die dieren verkopen, maar hier in de buurt is dat lastig. De winkels die geen dieren verkopen zijn erg klein en hebben nauwelijks knaagdieren spullen. Ik koop al veel in online webwinkels, maar ik kan niet alles daar bestellen.
Toeknik daar pasgeleden kwam zaten er ook 3 jonge syren bij elkaar .. Ze zagen er wel heel klein uit.
Groetjes, Jaimy
Yesse .. Geweldig meisje, ik mis je!
Rust zacht Sammie, Levi, Mo, Hammie, Yesse en Bram !
I
Moderator

Bericht door I »

Sandra schreef:een tuincentrum in heerhugowaard (weet zo gauw niet hoe die heet) haald alleen dieren bij fokkers die lid zijn van een knaagdier vereniging hier uit de buurt.
de andere 2 winkels zitten in anna paulowna en den helder.
Dan vermoed ik dat die in Heerhugowaard de Jumper is, zit vast aan tuincentrum Jaap Kooij. Daar hebben ze meestal ook maar heel weinig dieren en ze steunen zowel het asiel als het Knaagdierencentrum met af en toe een gift aan voer. Ik heb daar ook wel eens gestaan met een informatiestand.
Intratuin zit ook in Heerhugowaard, maar daar bestellen ze hun dieren wel bij een leverancier. Tenminste, dat was een jaar geleden nog zo.
Sandra
Contacteer:

Bericht door Sandra »

nee dan is het wel de intratuin, meen ook dat het nog niet zo lang is dat ze dat doen.. Maar dat zou ik moeten navragen want ik weet het niet zeker.
Hamstery il Criceto
HIC on Facebook
midniight
Hamsters: 8
Leeftijd: 48
Contacteer:

Bericht door midniight »

@i.. Ik ken Jaap Kooi, alias Jumper. Die winkel is altijd netjes. Was even bang dat jullie de overvecht in Sint Pancras bedoelden. Daar weet ik weer van dat ze daar hun dierenassortiment in overleg met hoofdkantoor Utrecht doen. Daarmee doel ik op de manden, soorten voer, enz. Hoe het met de levende dieren zit, weet ik niet. Maar I, was jij niet van de opvang in Heiloo?
Komt uit Twello!

Groeten van Sully, Sandy, Donder, Bliksem, Zok (rusjes) Kruimel en Moel! (campbelli) en last but not least..... Maurits..(roborovski)
I
Moderator

Bericht door I »

midniight schreef:Maar I, was jij niet van de opvang in Heiloo?
Tot 1 januari ben ik daar inderdaad nog assistent-beheerder, hoezo?
Plaats reactie