Sinds eind december heb ik een vrouwelijke Syrische hamster en ze is nog maar een half jaar oud. Ze heeft een aquarium kooi van 120x60x60cm. En ik haal haar elke dag, en anders om de dag uit haar kooi, om in de playpen te kunnen spelen. Maar ik merk dus dat als ik naar haar toe kom, ze graag op mijn arm klimt en dit ook prima vind. Dit is dan vanuit haar kooi. Maar als ik haar in de playpen neerzet, dan zoekt de continu de uitgang en is ze een beetje onrustig. Ik vind het soms lastig inschatten of ze het nou leuk vind of niet. Want ze vind het erg leuk om op mijn armen te klimmen en dan heb ik dus een idee dat ze eruit wilt.
Ik heb voldoende speeltjes in haar playpen, maar ze lijkt erg ongeïnteresseerd te zijn. Terwijl ze dat in haar kooi niet is.
Hebben jullie een idee wat ik het beste kan doen? Het is mijn eerste hamster dus ik ben erg zoekende. Misschien is het handig om haar minder uit de playpen te halen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dat klinkt dat voor mij syrenvrouwtjes-eigen, die willen altijd uitbreken is wat ik veel hoor. Echter kan de inrichting van de ren ook meespelen. Hoe groot is de ren en is er genoeg beschutting voor haar?
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Dat klinkt dat voor mij syrenvrouwtjes-eigen, die willen altijd uitbreken is wat ik veel hoor. Echter kan de inrichting van de ren ook meespelen. Hoe groot is de ren en is er genoeg beschutting voor haar?
Oh, dus ik kan daar niet iets aan doen?
De ren heb ik zelf gemaakt van kartonnen dozen, en die heb ik aan elkaar geplakt. Dus ik kan de ren zo groot en klein maken als ik wil. Vaak is die een 120cm bij 60cm. En het staat bijna in het midden van de kamer, wel naast haar kooi, misschien voelt dat een beetje bedreigend voor haar?
Sowieso ervaar ik maar weinig plezier bij hamsters in een 'playpen'. We zijn juist met onze verblijven (of nouja, de meeste van ons) bezig om een natuurlijke omgeving na te bootsen met dus veel beschutting. Tuurlijk heeft een hamster van nature niet overal beschutting maar in ons verblijf mogen ze zich gewoon veilig voelen. Ze kunnen zich verstoppen achter of onder verschillende objecten en ze kunnen ook de diepe bodem in duiken, terug hun holletjes in.
In een ren is dat eigenlijk nagenoeg nooit. Je kan de diepe graafbodem niet tot nauwelijks nabootsen en eer dat je een grote ren vol hebt gebouwd ben je ook meerdere budgetten verder. Dáárnaast worden hamsters veelal ook in deze ren gezet als ze eigenlijk zelf nog liggen te slapen of nog in hun dagritme zitten.
Hoe goed bedoelt ook, vele hamsters zijn voldoende tevreden met een juist ingerichte huisvesting en dan is een ren in mijn ogen overbodig, hoe goed bedoelt ook.
Ik zou ook de ren laten voor wat het is en blij zijn dat je een hamster hebt die graag op je arm klimt en waarmee je dus daadwerkelijk contact kunt hebben...dat is al heel veel...
De ren heb ik zelf gemaakt van kartonnen dozen, en die heb ik aan elkaar geplakt. Dus ik kan de ren zo groot en klein maken als ik wil. Vaak is die een 120cm bij 60cm. En het staat bijna in het midden van de kamer, wel naast haar kooi, misschien voelt dat een beetje bedreigend voor haar?
Qua maat klinkt het goed, wat heb je er aan attributen in staan? Ik had een ren voor mijn syrenman en die vond het helemaal fantastisch. Die zat elke avond te wachten, dan hield ik het emmertje voor hem waarmee ik hem in de ren zette en dan vermaakte hij zich twee uur lang daarin. Als ik het idee had dat hij er genoeg van had hield ik het emmertje weer voor hem. Ging hij erin, was het klaar, liep hij weg, wilde hij nog door. Dit heeft hij tot zijn dood zo gedaan.
Het is dus heel individueel of een hamster wel of niet van een ren houdt, maar net zoals bij het verblijf is de inrichting ervan essentieel. In mijn ren had ik veel kurktunnels en kartonnen doosjes, zodat hij in ieder gedeelte van de ren een verstopplekje had. Daarnaast had ik er ook een looprad in staan en een aantal bakken met graafmateriaal.
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Misschien kan je bodembedekking uit de kkoi halen met haar eigen geur erop. Dan voelt ze zich misschien wat meer thuis. Al vind ik ook dat @xdenise helemaal gelijk heeft. Dan kan je beter een cavia of konijn kopen.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Je moet gewoon individueel kijken wat de hamster aangeeft. Voor mijn syr had ik geen enkele hamster waarvan ik dacht dat die een ren zou kunnen waarderen. Mijn syr vond het geweldig, mijn huidige dwerg is tevreden in haar verblijf. Niet ieder mens houdt van joggen...
En je moet ze uiteraard ook niet er inzetten om het er inzetten, als ze wakker zijn kun je het proberen en je merkt dan snel genoeg of het wat is of niet of dat er nog aanpassingen gedaan kunnen worden.
In Duitsland wordt vaak juist wel aangeraden om "Auslauf" aan te bieden, dus om het helemaal af te schrijven vind ik ook weer wat kort door de bocht. Kijk naar je hamster en wat deze voor behoeftes heeft en of de huisvesting alleen daar aan kan voldoen, of dat er meer voor nodig is.
Remy
In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
leslcor schreef: 02 jun 2023, 08:48
Ik zou ook de ren laten voor wat het is en blij zijn dat je een hamster hebt die graag op je arm klimt en waarmee je dus daadwerkelijk contact kunt hebben...dat is al heel veel...
Bedankt voor je reactie. Ik heb daarop dan nog wel een vraag. Stel dat ik mijn hamster uit mijn kooi haal en ze springt vanzelf naar beneden in de playpen, zegt ze dan dat ze het wel leuk vind? Of moet ik dan haar weer pakken en terug in haar kooi doen?
Qua maat klinkt het goed, wat heb je er aan attributen in staan? Ik had een ren voor mijn syrenman en die vond het helemaal fantastisch. Die zat elke avond te wachten, dan hield ik het emmertje voor hem waarmee ik hem in de ren zette en dan vermaakte hij zich twee uur lang daarin. Als ik het idee had dat hij er genoeg van had hield ik het emmertje weer voor hem. Ging hij erin, was het klaar, liep hij weg, wilde hij nog door. Dit heeft hij tot zijn dood zo gedaan.
Het is dus heel individueel of een hamster wel of niet van een ren houdt, maar net zoals bij het verblijf is de inrichting ervan essentieel. In mijn ren had ik veel kurktunnels en kartonnen doosjes, zodat hij in ieder gedeelte van de ren een verstopplekje had. Daarnaast had ik er ook een looprad in staan en een aantal bakken met graafmateriaal.
Een wilgenbrug, kartonnen doos, wc rollen en dan wat attributen die ik uit haar kooi haal zoals haar zandbakje of looprad. Maar ze snuffelt er dan wel even aan, maar dan zoekt ze ook gauw weer de uitgang. Ze is niet echt geïnteresseerd erin, terwijl ze het in haar kooi dat wel is haha
Bedankt voor je reactie. Ik heb daarop dan nog wel een vraag. Stel dat ik mijn hamster uit mijn kooi haal en ze springt vanzelf naar beneden in de playpen, zegt ze dan dat ze het wel leuk vind? Of moet ik dan haar weer pakken en terug in haar kooi doen?
Ik denk dat ze snel genoeg terug op je armen gaat klimmen...ze zal ineens haar gedrag niet gaan veranderen...ik zou mij gelukkig prijzen met zo'n hamster...je zal na een tijdje wel merken wat ze graag doet of wil doen...
Een hamster ziet geen hoogte op diepte, ik zal dit dus absoluut niet met plezier linken. Daarnaast is dit een stukje antropomorfisme. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet zo'n positief beeld als een hamster dwangmatig uit de kooi wilt klimmen zodra ik in de buurt ben. Een hamster hoort zich fijn te voelen in zijn thuis en eigenlijk geen reden te hebben om daarbuiten te gaan. Dat is wat wij mensen er van maken. Dat is niet erg, maar probeer het in je achterhoofd te houden
Een hamster ziet geen hoogte op diepte, ik zal dit dus absoluut niet met plezier linken. Daarnaast is dit een stukje antropomorfisme. Ik vind het persoonlijk ook helemaal niet zo'n positief beeld als een hamster dwangmatig uit de kooi wilt klimmen zodra ik in de buurt ben. Een hamster hoort zich fijn te voelen in zijn thuis en eigenlijk geen reden te hebben om daarbuiten te gaan. Dat is wat wij mensen er van maken. Dat is niet erg, maar probeer het in je achterhoofd te houden
Ze klimt ook niet dwangmatig uit haar kooi, dit doet ze alleen als ze eerst aan mijn hand of arm ruikt. Dan klimt ze er pas op.
Bedankt voor je reacties trouwens. Ik zal erop letten.
Ik denk dat ze snel genoeg terug op je armen gaat klimmen...ze zal ineens haar gedrag niet gaan veranderen...ik zou mij gelukkig prijzen met zo'n hamster...je zal na een tijdje wel merken wat ze graag doet of wil doen...