Wat doen jullie met je hamster?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Weezie
Hamsters: Hammie en Ukkie
Leeftijd: 41

Wat doen jullie met je hamster?

Bericht door Weezie »

heb je deze regelmatig in handen, of op schoot?
Of laat je de hamster loslopen? En waar dan?
Of zit je bij het terrarium tegen je hamster te praten, en komt ie er eigenlijk nooit uit?

Wat voor vorm van aandacht geven jullie en hoe vaak?
Mijn hamster komt heel af en toe even uit het terrarium, dan laat ik haar in een bakje stappen en doe ik haar op de bank met wat huisjes erbij.
Ze rent dan wat rond, maar of ze het echt leuk vind vind ik lastig in te schatten.
Vaak zit ik bij het terra wat te praten tegen haar. Neem haar even in mn handen en laat haar zo wat overlopen en geef dan ook wat lekkers.

leslcor

Re: Wat doen jullie met je hamster?

Bericht door leslcor »

Wij praten wel tegen de hamsters en aaien deze....Pluisje mag er soms uit als ze zelf wil en zit op mijn bureau of bij de kinderen op schoot ( ze is dan wel los maar Pluisje loopt niet weg en blijft gewoon bij ons zitten), Cutie gaat er alleen uit voor verzorging (proper maken oortjes, druppeltje stronghold, verzorgen wondjes etc)...geven graag een extraatje (erwtje, stukje banaan, stukje kip etc)...maar voor het merendeel worden ze met rust gelaten en kunnen ongestoord doen wat ze zelf willen (dan kijken we er gewoon naar)
Weezie

Bericht door Weezie »

Denk je dat hamsters over het algemeen behoefte hebben aan loslopen?
Ik heb het idee dat het toch wel wat spanning geeft als ze op de bank loopt.
Mist ze iets als ik dat niet doe?
Inderdaad even praten, kijken, aaien en wat lekkers geven, gewoon even bij haar zijn, lijkt ze ook erg fijn te vinden.maar is dat voldoende?
leslcor

Bericht door leslcor »

Ons robje kan je niet laten loslopen...die ging supersnel en is te fragiel en bijt graag...het eerste wat die doet is zich ergens wegstoppen en daar naartoe lopen....ons rusje is veel rustiger, zit er niks mee in om bij ons te zitten en is handtam...dus ik denk dat het echt van hamster tot hamster afhangt en wellicht zowel te maken heeft van afkomst als soort als de manier waarop je ermee omgaat (vertrouwen)...beter dat je uw hamster gewoon in haar terrarium laat dan onnodige risico's te nemen (spanningen)...een ongeval is snel gebeurd en de tijd valt niet terug te draaien...
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

Mijn hamster zit ook alleen in de kooi. Als ik haar zie praat ik wel wat tegen haar, maar dit is niet heel vaak. Meestal is ze pas vanaf 22 uur wakker...
Vroeger heb ik wel een ren opgebouwd met een eigen toegang uit de kooi, zodat de hamster zelf kon beslissen of hij daar naar toe gaat. maar dan moest ik ook zeker weten dat er geen kat in huis was...
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Mijn dwergen hebben allen in hun verblijf geleefd en hadden naar mijn idee geen behoefte aan echt contact of een losloopmogelijkheid. Ik praat(te) wel tegen ze en ze waren ook allen tam, maar ik pakte ze nooit echt op als dat niet nodig was.

Daar kwam verandering in toen ik mijn syr kreeg, die gaf juis héél duidelijk aan dat hij wel contact en zeker ook een losloopmogelijkheid wenste. Die heeft vanaf de derde dag dat hij bij mij was tot aan zijn dood 1-3 uur per dag losgelopen (en "vroeg" hier ook echt om) en daarmee merkte ik dat hij tevreden was.

Het verschilt dus heel erg per hamster wat ze willen, over het algemeen wordt wel gezegd dat syren een grotere losloopbehoefte hebben dan dwergen.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
Weezie

Bericht door Weezie »

maar dat vind ik juist het lastige. hoe weet je of ze behoefte hebben aan contact of loslopen?
Hammie komt hier altijd wel naar het deurtje als ze ons hoort. als ze sochtends al slaapt, dan komt ze ook altijd even tevoorschijn en loopt dan langs het deurtje mee, klimt er uit als ze de kans krijgt (ik hou het deurtje nu dicht, want ze is al eens gevallen) laat zich aaien, geeft zo echt aan het gezellig te vinden.
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Mijn dwergen waren allemaal van "joe, heb je eten? Nee? Oké doei!" Die deden vooral hun ding en toonden weinig interesse in mij. Mijn syr deed dat juist wel, die bleef mij aankijken en op z'n achterpootjes staan.

Het is ook gewoon uitproberen. Geef een keer een losloopmogelijkheid en kijk wat de hamster doet. Gaat ie gestrest en snel rondlopen zonder echt de omgeving waar te nemen? Gaat ie ergens in zitten en beweegt niet meer? Of gaat ie alles onderzoeken? Aan de hand van dat gedrag kun je bepalen of je hamster zich wel of niet prettig voelt en vanaf welk punt, zodat je wellicht ook kunt spelen met de tijdsduur.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
xHammie6368

Bericht door xHammie6368 »

Mijn rusje vindt het altijd heerlijk om s' avonds op de bank lekker op mijn schoot in een zacht dekentje in slaap te vallen!
Plaats reactie