Dwerghamster niet happy met z'n nieuwe bodembedekking?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Savvy
Hamsters: Sammie

Dwerghamster niet happy met z'n nieuwe bodembedekking?

Bericht door Savvy »

We hebben gisteren de hamsterscaping bak van onze Russische dwerghamster verschoond. We gebruikte altijd een combi van zaagsel, hennep en katoen, maar ik las wat berichten over dat zaagsel (ondanks stofarme variant) toch niet zo gezond is.

Nu zag ik op YouTube op een hamsterscaping account dat zij ook bakken maakt met alleen Cotton n Cotton. Dat hebben wij nu ook gedaan.

Voorheen maakte Sammie altijd heel veel tunnels.

Vandaag zag ik dat de hamster in z'n zandbadje slaapt. Dat heeft hij nog nooit gedaan. De eerste bak die we voor hem hadden toen hij nog maar een paar weken oud was maakte hij ook nog geen tunnels, maar sliep in zijn huisje (maakte toen ook een voorraadkamer in een ander huisje). De 3 bakken daarna ging hij wel fanatiek graven en had hij heel veel tunnels waar hij altijd in was.

Ik had van te voren getest of je tunnels kan maken in de Cotton n Cotton en dat lukte mij heel goed, beter dan ik zelf kon maken met de combinatie die ik voorheen altijd gebruikte. Al kon Sammie dat wel heel goed, gezien de enorme gangenstelsels die hij altijd maakte.

Misschien is het katoen te warm? Het was gisteren wel een warme dag natuurlijk, maar de kamer waar zijn bak staat was niet extreem warm.

Kan het zijn dat hij het katoen niet fijn vindt? Of zou het kunnen dat hij nog even moet wennen en ik het even kan aankijken? Of kan ik beter zijn bak weer verschonen en terug gaan naar de oude bodembedekking?

leslcor

Re: Dwerghamster niet happy met z'n nieuwe bodembedekking?

Bericht door leslcor »

Wijzelf gebruiken helemaal geen Cotton...nooit gedaan alhoewel een mengeling van 1/2 hennep, 1/2 zaagsel en 1/4 cotton aangeraden werd....wij gebruiken gewoon zaagsel en hooi en daar graven ze prima tunnels in...in elk geval, als de hamster niet ondergronds meer gaat dan zal hij ook wel niet veel stof inademen zeker en ook 1 van onze rusjes ligt nu meer in zijn zandbakje (wat redelijk groot is want een oude houten klomp...wellicht met de warmte)
Savvy

Bericht door Savvy »

Voorheen had ik een mengsel van zaagsel, hennep en katoen: 4 : 3 : 2. Dus als je een kom zou nemen, dan nam ik 2 kommen zaagsel, 1,5 kom hennepvezel en 1 kom katoen. Dat werkte voorheen heel goed en groef hij veel tunnels in.
Toen we hem net in de nieuwe bak hadden gezet ging hij wel graven in zijn ontdekkingstocht, alleen nog niet heel diep.

Misschien toch de warmte? Hij zou namelijk ook in 1 van z'n 3 huisjes kunnen gaan liggen als hij het graven niet prettig vindt, maar hij kiest dus voor z'n zandbakje 🤷

Ik zag wel dat hij is gaan hamsteren en een voorraadje in het bovenste kamertje van z'n 2 kamerhuisje heeft gelegd. Dat deed hij ook de allereerste keer toen we hem net hadden.

Ik vraag me vooral af of we het nog even kunnen aankijken, of dat dat zielig is en we beter een nieuwe bak kunnen maken met de oude bodembedekking.
xDenies
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Wanneer je katoen alleen gebruikt, en je hamster gaat niet direct tunnels graven, wordt het een plakaat en krijgen ze het niet meer van elkaar. Daarom is het originele advies ook zoals je zelf al omschrijft. Niet iedereen die het woord HamsterScaping gebruikt weet ook daadwerkelijk waar ze mee bezig zijn. (en dat bedoel ik niet verkeerd, maar het is een hype geworden, helaas, en mijn site bestaat niet meer)
Ik heb wel een Rusje gehad die bloed fanatiek deed graven in alleen katoen, maar ze zijn bij wijze van op 1 hand te tellen. Het is inderdaad ook heel warm, maar een combinatie is niet voor niets in het leven geroepen.

Succes met het maken van je keus!
Little Paws Pet Shop
https://littlepawspetshop.nl
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping
Hamstery Pure Colour
https://hamsterypurecolour.nl
Facebookpagina
Jinte
Hamsters: Lilly-Faye & Nivin

Bericht door Jinte »

Wat ontzettend jammer dat jouw site niet meer in de lucht is Denies :-(
Stond toch een hoop goede en waardevolle info op.
leslcor

Bericht door leslcor »

k had het al gemerkt want was natuurlijk op de referentiesite gaan kijken...jammer maar begrijpelijk...
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Ik had de financiele middelen niet meer om hem in de lucht te houden. Ik heb ook nog ontzettend veel spullen die ik probeer te verkopen (echt super goedkoop voor nieuwe producten) maar helaas. Nu staat mijn paard ook met een blessure (verkeerde stap in de paddock of wei gemaakt) dus veel dierenarts kosten. Dus ja .. dan is zo'n website geen prio meer. Dat was bijna jaarlijks richting de €100;
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
Jinte

Bericht door Jinte »

xDenies schreef: 28 jun 2025, 11:33 Ik had de financiele middelen niet meer om hem in de lucht te houden. Ik heb ook nog ontzettend veel spullen die ik probeer te verkopen (echt super goedkoop voor nieuwe producten) maar helaas. Nu staat mijn paard ook met een blessure (verkeerde stap in de paddock of wei gemaakt) dus veel dierenarts kosten. Dus ja .. dan is zo'n website geen prio meer. Dat was bijna jaarlijks richting de €100;
Het was niet als kritiek bedoeld hoor :-)
En ik snap dat zo'n site geld kost en dat het geen prio meer heeft als je al veel andere kosten hebt.
Ook bepaald niet fijn dat jouw paard een blessure heeft :-(
Sterkte!
leslcor

Bericht door leslcor »

Ja, een pees of andere blessure aan een paard is niet te onderschatten (massages, dierenartskosten, langdurig...)...iets verkopen is ook niet altijd even gemakkelijk en dan heb je natuurlijk ook het nadeel dat in Nederland ineens de markt veel kleiner geworden is en voor het buitenland dure verzendkosten...laten we hopen dat het tij mag/kan keren want dit is eigenlijk regelrechte broodroof....
Savvy

Bericht door Savvy »

xDenies schreef: 27 jun 2025, 17:06 Wanneer je katoen alleen gebruikt, en je hamster gaat niet direct tunnels graven, wordt het een plakaat en krijgen ze het niet meer van elkaar. Daarom is het originele advies ook zoals je zelf al omschrijft. Niet iedereen die het woord HamsterScaping gebruikt weet ook daadwerkelijk waar ze mee bezig zijn. (en dat bedoel ik niet verkeerd, maar het is een hype geworden, helaas, en mijn site bestaat niet meer)
Ik heb wel een Rusje gehad die bloed fanatiek deed graven in alleen katoen, maar ze zijn bij wijze van op 1 hand te tellen. Het is inderdaad ook heel warm, maar een combinatie is niet voor niets in het leven geroepen.

Succes met het maken van je keus!
Bedankt voor je reactie! Ik heb voorheen jouw site gebruikt als hulpmiddel voor alle vorige bakken die ik heb gemaakt, maar zag inderdaad dat je site niet meer online was. Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam de site en YouTube kanaal tegen van Marika en dat klonk allemaal heel professioneel.

Ik begrijp natuurlijk dat het voor elke hamster anders is en misschien is alleen katoen niks voor Sammie.

Ik zag een paar dagen geleden wel dat hij aan een tunnel had gemaakt aan de achterkant van z'n bak (zo te zien een voorraadkast). De tunnel er naartoe zag er wel mooi en stevig uit. Maar geen idee of hij meer tunnels heeft gegraven. Hij slaapt sindsdien in ieder geval niet meer in zijn zandbak, maar het baart me een beetje zorgen dat jij zegt dat tunnels niet meer goed te maken zijn in katoen als hij niet gelijk flink aan de slag gaat.
Jinte

Bericht door Jinte »

Als je meer inspiratie zoekt, voor mij zijn o.a. deze 2 kanalen een inspiratiebron:
Wat inrichting betreft dan, want helaas heb ik niet de ruimte voor zulke super grote bakken :-(

Savvy

Bericht door Savvy »

Bedankt Jinte! Mooie bakken zijn dat.

Sammie heeft inmiddels een waar gangenstelsel gemaakt zag ik een paar dagen geleden, toen 1 van de tunnels en een ander holletje weer langs het raam gemaakt waren :)

Misschien was het toch even wennen.

Ik ga de volgende bak wel weer mengen, maar wil liever geen zaagsel meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met alleen Cotton n Hemp gebruiken als bodembedekking?
xDenies
Contacteer:

Bericht door xDenies »

Savvy schreef: 29 jun 2025, 00:42
Bedankt voor je reactie! Ik heb voorheen jouw site gebruikt als hulpmiddel voor alle vorige bakken die ik heb gemaakt, maar zag inderdaad dat je site niet meer online was. Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam de site en YouTube kanaal tegen van Marika en dat klonk allemaal heel professioneel.

Ik begrijp natuurlijk dat het voor elke hamster anders is en misschien is alleen katoen niks voor Sammie.

Ik zag een paar dagen geleden wel dat hij aan een tunnel had gemaakt aan de achterkant van z'n bak (zo te zien een voorraadkast). De tunnel er naartoe zag er wel mooi en stevig uit. Maar geen idee of hij meer tunnels heeft gegraven. Hij slaapt sindsdien in ieder geval niet meer in zijn zandbak, maar het baart me een beetje zorgen dat jij zegt dat tunnels niet meer goed te maken zijn in katoen als hij niet gelijk flink aan de slag gaat.
Ik begrijp inderdaad wat je bedoelt met verder zoeken. Niet om iemand af te vallen, maar HamsterScaping is door heel veel mensen, waaronder ook degene die je benoemt, als commercieel iets gebruikt. Dat moet een ieder voor zich weten maar ik ben van mening dat je vanuit het oogpunt van de hamster moet denken en dat is in deze wereld heel lastig. Daarom is het zo jammer dat ze, toen HamsterScaping eenmaal in de media kwam, er flink mee aan de haal zijn gegaan. Het is voor sommige zelfs vreselijk moeilijk om te zeggen dat het iets is wat ik in de wereld heb gebracht, maar goed .. let it be.
Ik zou je katoen lekker gaan mengen met zaagsel & hennep. Je hebt nu wel wat meer nodig want je hebt natuurlijk gigantisch veel katoen terwijl je normaal maar 1/4 daar van gebruikt. Je kan ook een deel apart houden voor een volgende keer. Cotton n Hemp is alleen hennepvezel met katoen, niet op de juiste manier gemengd. Het probleem blijft dan uiteindelijk een rondje draaien. Maar de keus blijft aan jou. Zaagsel is een bouwsteen.
Little Paws Pet Shop
Hamstery Pure Colour
Facebookpagina
layla
Hamsters: 2 syrtjes
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door layla »

Savvy schreef: 03 jul 2025, 16:25 Bedankt Jinte! Mooie bakken zijn dat.

Sammie heeft inmiddels een waar gangenstelsel gemaakt zag ik een paar dagen geleden, toen 1 van de tunnels en een ander holletje weer langs het raam gemaakt waren :)

Misschien was het toch even wennen.

Ik ga de volgende bak wel weer mengen, maar wil liever geen zaagsel meer gebruiken.

Heeft iemand ervaring met alleen Cotton n Hemp gebruiken als bodembedekking?
Ik gebruik cotton n hemp en ben daar zeer tevreden over. Bij 1 hamster heb ik na een operatie enkel katoen gebruikt maar nadien toch ook weer met hennep erbij. Als je hamster in zijn zandbakje ligt kan dat door het warme weer komen, zand voelt koeler aan. Vooral in de zomer lijkt enkel katoen me nogal warm.
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

Bericht door knabbeltje2025 »

Wat katoen betreft: het is het enige materiaal dat onze goudhamster nooit gebruikt om een nest te maken. Ik heb het wel gekocht (nog duur ook in de dierenwinkel), maar hij doet er niets mee. Hij pakt het niet en graaft er niet in.
Hij maakt voor zijn nest het meeste gebruik van wc-papier, natuurlijk mos en hennepvezels. Daarnaast verplaatst hij elke nacht flink wat houtvezel.
Plassen doet hij altijd in een hol met hennepstrooisel.
Wij hebben in het terrarium al wat gangen en kamers aangelegd, misschien dat onze hamster daarom zelf niet veel gangen graaft; over graafmateriaal kan ik dus niet zoveel zeggen. Kan wel zeggen dat houtvezel alleen niet stevig genoeg is; er moeten langere vezels tussen om het stabieler te maken. Hooi lijkt me ook prima.
Plaats reactie