water of groenvoer? hoeveel drinkt jullie hamster?

Stel hier je vragen of geef tips over de voeding van hamsters.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
knabbeltje2025
Hamsters: knabbeltje

water of groenvoer? hoeveel drinkt jullie hamster?

Bericht door knabbeltje2025 »

Elke dag verschoon ik netjes het water in het flesje van Knabbeltje. Omdat me (eigenlijk al sinds hij bij ons is, vanaf begin maart) opvalt dat er nauwelijks water uit gaat, probeer ik te meten hoeveel hij drinkt (door een stickertje op het flesje te plakken). Volgens mij drinkt hij niet of nauwelijks uit het flesje.
De vraag is of dat erg is; hij krijgt dagelijks een plakje komkommer en een stukje wortel. Ik spoel het vaak even af onder de kraan zodat het lekker nat en fris is. Hij komt er altijd meteen enthousiast op af als ik het geef. Daarnaast geef ik meestal een ander nat dingetje (half cherrietomaatje, stukje meloen of iets anders). Ik probeer in verband met de suikers niet teveel zoet fruit te geven. De groenten en fruit gaan altijd op, ik vind nooit resten in de kooi. Zijn keuteltjes zijn altijd mooi hard, hij kan het duidelijk goed verdragen.
Ik heb wel eens gelezen dat in hun natuurlijke omgeving (goudhamster) vocht ook vooral uit planten en dauw komt, en niet uit een plasje water of iets dergelijks.
Hoe is het bij jullie met de drinkbehoefte / verhouding water en groen?
Afbeelding

leslcor

Re: water of groenvoer? hoeveel drinkt jullie hamster?

Bericht door leslcor »

Wij hadden destijds altijd een drinkflesje hangen EN een kommetje met water voor als het drinkflesje stuk zou zijn...we hebben hamsters gehad die heel veel dronken (en dan was het nog een robje) en sommigen heel weinig, het belangrijkste is dat ze kunnen drinken wanneer ze dit willen...
xAnnick
Hamsters: Remy <3
Leeftijd: 28

Bericht door xAnnick »

Hamsters drinken sowieso weinig en als ze regelmatig groente krijgen dan kan dat - naar mijn ervaring - wel invloed hebben op het drinkgedrag. Ik zou ook een drinkbakje aanbieden, dat is een iets natuurlijkere houding voor ze. Wel iets kleins zoals een waxinelichthouder o.i.d., niet dat ze erin kunnen klimmen/vallen.

Ik twijfelde laatst over diabetes, maar ik vond de hoeveelheid die gedronken werd niet opvallend en in gesprek met de dierenarts kwam naar voren dat het zeker te maken kon hebben met het geven van vochthoudende groente zoals komkommer. Maar als een hamster in ernstige mate diabetes heeft, zou dat zeker wel opvallen aan het drinkgedrag, ondanks het geven van groente.
Remy :+:

In memoriam
♥ Mort ♥
♥ Napoleon ♥
♥ Phoebe ♥
♥ Penelope ♥
♥ Sir Camelot ♥
♥ Dory ♥
♥ Linus ♥
knabbeltje2025

Ik zal ook eens een schoteltje water neerzetten. Eens kijken wat hij daar mee doet. De drinkhouding die de hamster moet aannemen als hij bij zo'n flesje staat is inderdaad meestal ook niet optimaal.
Jinte
Hamsters: Lilly-Faye

Bericht door Jinte »

Ik zou geen schoteltje doen, beter een klein bakje ( zoals Annick al aangeeft waxinelichthouder van glas bijv.)
Je wilt niet dat de hamster in het bakje / schoteltje kan gaan zitten of zoiets.

Bij mij hebben 2 hamsters een waterbakje en ook een flesje.
Die 2 geven de voorkeur aan het flesje, maar drinken ook wel uit het bakje.
1 hamster heeft alleen een bakje want die dronk nooit uit het flesje.

Kijk ook goed of het flesje op de juiste hoogte hangt.
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/bl ... drinkfles/
https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/bl ... e-hamster/
knabbeltje2025

Dank jullie voor de ervaringen en tips wederom! Het bakje staat er al, heb even iets genomen wat ik thuis had staan, een tamelijk zwaar/dik glazen dipsauskommetje. Even een paar dagen aankijken of hij er uit drinkt en of het blijft staan... Het flesje is eventjes weg nu. De eerste weken had ik trouwens ook een paar (biologische) plantjes in het terrarium voor het vocht. Daar at hij van, maar hij groef ze vooral uit zodat ik ze elke paar dagen moest vervangen en het met kweken niet kon bijhouden...
Afbeelding
knabbeltje2025

Ik heb het ruim twee weken in de gaten gehouden. Ik kan niet zien dat er water verdwijnt uit het flesje en ook niet uit het bakje. Als hij drinkt, moet het echt heel weinig zijn (zelfs met deze warmte). Elke dag krijgt hij wel: een plakje komkommer, een stukje wortel en daarnaast iets anders (stukje tomaat, aardbei, besje, appel etc.). Komkommer en wortel leg ik meestal even in water voor ik het geef; is dan fris en beetje nat. Dat is altijd op; ik vind nooit restjes. Als ik met hem wil spelen rommel ik altijd wat in het hok en leg een stukje groen bij de uitgang van zijn nest. Meestal is hij er dan binnen een paar minuten. Hij vindt het duidelijk lekker.
Hij plast en poept normaal, zier er goed uit en is fit. Blijkbaar is het groenvoer genoeg.
Ik hoorde van iemand anders hier in de buurt met een Syrische hamster (een vrouwtje) dat het bij hun juist omgekeerd is (wel drinken, eet bijna geen groen).
xHammie6368

Bericht door xHammie6368 »

Je moet niet vergeten dat hamsters nooit veel drinken en er echt al veel water in komkommer zit, dus ik denk dat hij dan geen behoefte meer heeft?
Plaats reactie