Nageltjes

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
Jinte
Hamsters: Lilly-Faye

Nageltjes

Bericht door Jinte »

Hai allemaal,

Ik vind het heel lastig te bepalen wanneer de nageltjes te lang zijn en wanneer niet.
Ik heb oogproblemen en ik kan Finnley's nageltjes met het blote oog echt niet zien.
Ik zie ze bijv. op een foto (die ik erg uitvergroot), of ik bekijk hem in zijn bak of in zijn chek-up bakje met een loep.
Ik vaag me nu af of ze te lang zijn of niet ( ik heb een uitvergroting gemaakt van een foto).
De nagels van mijn katten heb ik altijd zelf geknipt (dat ging altijd goed, die zijn goed te zien), maar aan die van een dwerghamster ga ik niet beginnen.
Zeker die van een Robo niet, moet er niet aan denken dat ik mis knip, dus zal ik daarvoor naar een dierenarts gaan.

Hierbij de foto (sterk uitvergroot dus)

Afbeelding

xHammie6368

Re: Nageltjes

Bericht door xHammie6368 »

Hoi

Ik laat ook altijd de nageltjes knippen door een dierenarts. Weet je zeker dat het lukt. Ik kijk zelf meestal of de nageltjes in de weg zitten of dat ze gewoon pijn doen als je hamster over je heen loopt. Ik raad ook aan om bijvoorbeeld ruwe speeltjes aan te schaffen, en dan bedoel ik met name een houten looprad of zo'n plaat van dat soort marmer waarmee je ook je nagels vijlt. Sorry ik kom even niet op het woord.
Succes!
Jinte

Bericht door Jinte »

Dank voor je reactie!
Helaas is het nog steeds niet echt mogelijk voor mij om Finnley echt vast te houden en zo te checken, hij vind "fixeren" niet fijn en glipt snel uit mijn handen.
Zodoende kan ik dus nog niet echt rustig / makkelijk zijn nagels of zo checken.
Hij heeft genoeg ruwe oppervlakten in zijn bak om zijn nagels aan te kunnen slijten, maar geen houten loopwiel helaas.
Hij is een wielplasser en maakt er een bende van, vandaar een plastic wiel.
Maar zijn de nagels op de foto te lang of zijn ze oké?
Sylvia.

Bericht door Sylvia. »

Door de uitvergroting zijn de nageltjes niet heel goed te zien, maar zoals ik het zie zijn de nageltjes van Finnley prima. Hamsters hebben geen korte nagels. Ze horen evenredig in een boogje tot op de grond te staan. Ik heb even je foto in paint bewerkt om te laten zien wat ik bedoel:
Afbeelding

Als de nagels erg plat en/of uiteen komen te staan zijn ze te lang. Maar dat is niet wat ik bij Finnley zie. Ik zou er voor nu zeker niets afhalen. Mocht je weer twijfelen plaats dan gerust weer een foto, dan kijken we weer met je mee.
Jinte

Bericht door Jinte »

Super dank Sylvia!
De uitvergroting is niet alles dat klopt, maar de foto zelf was bij zijn voetjes al niet scherp.
Het is erg lastig om een goede foto te krijgen bij een zeer beweeglijke Robo :-)
Maar omdat je bij dat ene voorvoetje die nageltjes nog wel kon zien, nam ik die even als voorbeeld.
Ik heb nu in elk geval een goed idee van hoe ze moeten zijn dus dank daarvoor.
Zodra ik een betere foto heb en ik twijfel over zijn nagels op dat moment dan plaats ik hem hier weer.
Plaats reactie