Is dit geen goede kooi voor mijn hamsters???

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Bibi1000

Is dit geen goede kooi voor mijn hamsters???

Bericht door Bibi1000 »

Kijk nu eens wat ik op marktplaats tegenkwam.

Dit is wel een uitkomst voor mijn hamstertjes.
Zo hebben ze lekker alle ruimte en kan ik er nog van meegnieten ook.

Advertentienr.:236346449

Voor het geval dat je de advertentie niet kunt vinden, hier een foto van de kooi.
Afbeelding

gelukkeling
Leeftijd: 40

Bericht door gelukkeling »

http://link.marktplaats.nl/236346449 deze link dus.

Sorry, maar die kooi is nog niet eens geschikt voor een russische dwerghamster ;) veel te klein. Ze zijn er ook in grotere maten overigens, dan kan het wel dus (voor een rusje minimaal 50x30 en voor een syr 60x40). Ik weet ook niet of het de bedoeling was om meerdere hamsters bij elkaar te zetten? Dit kan alleen maar met roborovski dwerghamsters. Syren zijn solitair en rusjes gaan 9 van de 10 keer ook vechten ;)
Agnes
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Het is wel een heel leuk kooitje om aan een grote kooi te koppelen met buizen :D
Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
Hamstery de Chocoladefabriek
VerantwoordFokken.nl
morgantcm
Moderator

Bericht door morgantcm »

Hallo Bibi,

Allereerst natuurlijk welkom op het forum :) Leuk dat je een een berichtje achterlaat.

Ik heb even naar het plaatje van die kooi gekeken, maar ik kan vrijwel meteen zien dat deze kooi helaas te klein is voor hamsters. Op het forum houden we minimummaten aan van 50 x 30 voor dwerghamsters en 60 x 40 voor goudhamsters. Natuurlijk zien we het het liefst nog groter, maar dit hebben ze toch wel echt minimaal nodig. Ik hoop dat je deze kooi dus niet aanschaft, want hij is niet echt geschikt. Als je eens op www.fretten.nl , www.zooplus.nl of www.4yourpet.nl kijkt, dan kom je een heleboel leuke en grote kooien tegen die wel goed zijn voor hamsters. Deze kooien vind je ook heel vaak tweedehands terug op Marktplaats. Kijk anders ook even bij het 'Vraag & Aanbod' gedeelte hier op het forum; daar vind je vaak ruime kooien voor niet al te veel geld.

Ten tweede wil ik even vragen wat voor hamsters je hebt en of je ze samen houdt. Uit je berichtje begrijp ik namelijk dat je de één kooi voor twee hamsters wilt kopen. Alleen als je Roborovski's hebt of een man-vrouw koppeltje Russische dwerghamsters of Cambelli dwerghamsters, dan gaat dit goed. Goudhamsters (Syren) zijn solitair en kunnen dus absoluut niet samen leven. Voor dwerghamsters geldt dat het 9 van de 10 keer fout gaat bij hetzelfde geslacht, ook als ze uit hetzelfde nest komen. Ze kunnen vechten tot de dood erop volgt en zijn eigenlijk niet gelukkig samen. Het beste is dus om je hamsters te scheiden voor hun eigen veiligheid.

Ik hoop dat je dit advies ter harte neemt en ik wens je veel plezier op het forum!

Groetjes,
Tammy
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
Sossje
Leeftijd: 34

Bericht door Sossje »

Deze kooi heeft ook nog een grote broer en die is 80x30, dacht ik. In ieder geval groot genoeg voor Rusjes, heb die kooi in de dierenwinkel zien staan. Leuk ding voor muisjes ook! :D
Edine en de katjes Dana, Renji, Damon en Flop
Free2Live
Leeftijd: 30

Bericht door Free2Live »

Ik vindt dit ook nog wel een leuk idee om zelf te maken :D
Bibi1000

Bericht door Bibi1000 »

Inderdaad zijn de afmetingen qua oppervlak niet zo heel groot, maar de diepte maakt dat wel ruimschoots goed vind ik.
Ik heb 2 dwerghamsters die beiden apart zitten.
Zij klimmen heel graag, dus ik denk dat zij helemaal happy zullen zijn in deze kooi.

Volgens mij kun je zelfs onderin een hele speeltuin maken. Dus qua speeloppervlak zitten ze dan toch wel ruim genoeg.
Bibi1000

Bericht door Bibi1000 »

PS

Heb ook even op de site van deze adverteerder gekeken:
www.pets-dream.nl en daar hebben ze ook veel keuze in grotere kooien.
Maar ik vind deze toch wel errug mooi
gelukkeling

Bibi1000 schreef:Inderdaad zijn de afmetingen qua oppervlak niet zo heel groot, maar de diepte maakt dat wel ruimschoots goed vind ik.
Ik heb 2 dwerghamsters die beiden apart zitten.
Zij klimmen heel graag, dus ik denk dat zij helemaal happy zullen zijn in deze kooi.

Volgens mij kun je zelfs onderin een hele speeltuin maken. Dus qua speeloppervlak zitten ze dan toch wel ruim genoeg.
toch echt niet...

de minimum GRONDOPPERVLAKTE voor 1 russische dwerghamster is 50x30, ook al roepen dierenwinkels iets anders. De hoogte of buizen e.d. maakt dan niet uit, het gaat om het grondoppervlakte. De ervaring van de meeste mensen hier is dat zelfs 50x30 aan de krappe kant is gezien rusjes echt waanzinnig actief zijn.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het reuze jammer vinden als je je geld aan zo'n kleine kooi besteed en ons advies kei hard in de wind slaat ;)
gelukkeling

http://www.pets-dream.nl/shop/catalog/p ... 6275e0fc3e deze zijn wel alle 3 geschikt. Hetzelfde idee maar groter...

deze ook
en de oriente 12 (niet de 10) is ook geschikt
en natuurlijk de grotere kooien, zoals de jenny en mary die ook op die website staan ;)
Sanne

Bericht door Sanne »

Bibi1000 schreef:PS

Heb ook even op de site van deze adverteerder gekeken:
www.pets-dream.nl en daar hebben ze ook veel keuze in grotere kooien.
Maar ik vind deze toch wel errug mooi
Ik heb ook even de site bekeken en het valt me op dat ze gemiddeld duurder zijn dan de meeste dierenwinkels waar ik weleens kom. Het scheelt soms maar een euro, maar om een voorbeeldje te noemen: bij de meeste dierenwinkels is een Ferplast Gym ongeveer 25 euro en hier is ie 30 euro.
Afbeelding
Ander voorbeeld: een Mary (kooi van 80x50) kost bij de meeste dierenwinkels zo'n €65 tot €70 en bij onlineshops zelfs nog minder.
Hier kost is €90,-!!!
Natuurlijk zijn het maar voorbeelden, maar het valt me wel op.

Ik denk dat je op Marktplaats voor ongeveer de helft van het bedrag dat deze kooi kost een hele mooie grote kooi kan vinden. Ik kan je echt aanraden een mooie grote kooi te kopen. Op den duur zul je zien dat je hamstertje veel blijer is in een kooi waar hij/zij lekker kan rennen :D

Succes met zoeken!
fieward
Leeftijd: 39

Bericht door fieward »

Moest ik jou zijn zou ik eens kijken op
http://www.4yourpet.nl
http://www.fretten.nl
http://www.zooplus.nl
Die webshops zijn een stuk minder duur.
En het goedkoopst van allemaal zijn de dierenwinkels in de buurt (geen verzendingskosten) :wink:
Bibi1000

Bericht door Bibi1000 »

Wat denken jullie dan van de Gabry?

Heeft ongeveer hetzelfde idee, maar is wel groter.
Overigens is Pets-dream hiermee weer goedkoper.
En je krijgt er ook nog iets leuks bij, zal me benieuwen wat.

Daarbij vind ik deze winkel wel veel uitgebreider en vriendelijker ogen.

Ik heb daar laatst ook een vogelkooi gekocht en binnen 1 dag had ik hem al in huis met een hele leuke speelflos als kadootje.

Zo heeft iedereen wel een adresje waar ze liever komen als ergens anders haha.
Gelukkig maar, want anders konden alle shops wel sluiten.
gelukkeling

De gabry50 is wel groot genoeg voor 1 dwerghamster :)
Moownn
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door Moownn »

Geweldige keuze! :)
[color=green]Muis mn Liefste.[/color] kijk ook eens op mijn website
Plaats reactie