dieren in dierenwinkels
Moderator: Sylvia.
-
- Hamsters: 8
- Leeftijd: 48
- Contacteer:
dieren in dierenwinkels
Na een paar alarmerende berichten van een aantal forumleden, waaronder ik zelf, ben ik bezig gegaan met het uitzoeken van de regelgeving er over.
Wettelijk gezien, mogen er te veel dieren op een te kleine oppervlakte. Helaas. In een winkel beschouwt de wet het als "tijdelijk" verblijf.
Wel moeten er zaken goed geregeld zijn. Bijv water genoeg, voer genoeg en een goede hygiëne.
Bij aantreffen van een hygiëne probleem of producten over datum, dan kan er een melding gemaakt worden bij het VWA. (voedsel en warenautoriteit) Zij sturen een inspecteur. Even op hun site melding doen.
Wettelijk gezien, mogen er te veel dieren op een te kleine oppervlakte. Helaas. In een winkel beschouwt de wet het als "tijdelijk" verblijf.
Wel moeten er zaken goed geregeld zijn. Bijv water genoeg, voer genoeg en een goede hygiëne.
Bij aantreffen van een hygiëne probleem of producten over datum, dan kan er een melding gemaakt worden bij het VWA. (voedsel en warenautoriteit) Zij sturen een inspecteur. Even op hun site melding doen.
Komt uit Twello!
Groeten van Sully, Sandy, Donder, Bliksem, Zok (rusjes) Kruimel en Moel! (campbelli) en last but not least..... Maurits..(roborovski)
Groeten van Sully, Sandy, Donder, Bliksem, Zok (rusjes) Kruimel en Moel! (campbelli) en last but not least..... Maurits..(roborovski)
- Nicole D
- Leeftijd: 33
Re: dieren in dierenwinkels
De regelgeving in Nederland wat betreft dieren in een dierenwinkel is inderdaad redelijk simpel. Hier doe je nu eenmaal niets aan, het enige wat je kan doen is geen dieren uit een dierenwinkel kopen, hoe zielig ze er ook uit zien. Zelf ben ik tegen het hele idee van dieren in een dierenwinkel. Het kromme is ook gewoon, katten en honden mogen niet verkocht worden in een dierenwinkel, waarom knaagdieren wel? Het blijft een moeilijke kwestie. 

Liefs Nicole
† Crush, Beatle, Yianih, Bloem en Sun
-
- Hamsters: Hatter
- Leeftijd: 38
Katten en honden mogen óók verkocht worden in een dierenwinkel... Dit doen ze in Almere bij een dierenwinkel, hier ben ik wel eens geweest, of ze het nog doen weet ik niet.
Dierenspeciaalzaken (en pensions etc.) met het keurmerk: http://www.dibevo.nl/consument/het-dier ... rtificaat/Wetgeving: Certificeringsysteem
In veel Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, is de verkoop van honden en katten in dierenwinkels verboden. In België is het vanaf 2009 verboden om honden en katten te verkopen in dierenspeciaalzaken. Dierenspeciaalzaken in Nederland moeten zich houden aan de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en de Flora- en Faunawet. De zaken die honden en katten verkopen dienen zich ook te houden aan het Honden- en Kattenbesluit 1999. Door de beknopte en weinig specifieke wetgeving wordt er niet gecontroleerd op de kwantiteit en kwaliteit van de voorlichting in dierenspeciaalzaken. Ook voor de huisvesting van de dieren, bestemd voor de verkoop in dierenspeciaalzaken, zijn geen normen vastgelegd in de wet. In 1996 is Stichting Dierbaar opgericht Deze stichting erkent bedrijven die voldoen aan de door de stichting opgestelde normen op het gebied van aantoonbare vakbekwaamheid, dierverzorging, dierenartscontrole en verdere bedrijfsvoering. Deze erkenning is op vrijwillige basis te verkrijgen. In de regio Noord-Holland noord is 7 procent van de dierenspeciaalzaken erkend door Stichting Dierbaar.
Edit: Bron = http://nhn.dierenbescherming.nl/voorlic ... iettekort-
Laatst gewijzigd door Wynter op 21 nov 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nicole D
Dierenspeciaalzaken zijn iets anders als dierenwinkels, in de goede zin van het woord.
Liefs Nicole
-
Volgens wie? Volgens mij is het gewoon één woord voor hetzelfde. Sommige mensen noemen hun dierenwinkel een dierenspeciaalzaak omdat dat beter klinkt, maar volgens mij is het een pot nat.
- Nicole D
Volgens de wet. Kijk maar naar het stuk dat jij hebt geplaatst.
Edit: http://www.dibevo.nl/vragen/wat-is-het- ... ciaalzaak/
Edit: http://www.dibevo.nl/vragen/wat-is-het- ... ciaalzaak/
Liefs Nicole
Divebo is een branche-organisatie, geen wetgever. Kennelijk hebben zij zelf een "dierbaar-certificaat" bedacht die zij uitdelen als ze vinden dat een dierenwinkel aan bepaalde eisen voldoet, maar er is geen wet die het verschil tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak bepaalt.
-
Volgens mij worden in mijn stuk ook 2 benamingen gebruikt voor hetzelfde, slordig, dat wel, maar geen wet.
-- 21 nov 2012 13:34 --
De intratuin in Zoetermeer heeft trouwens ook het dierbaar keurmerk, en daarvan weet ik dat de hamsters door intratuin zelf gefokt worden. Ziet er goed uit daar en een voordeel dat je mams en paps ook nog even kunt zien als je een hamstertje mee neemt.
Vorige keer dat ik daar was hadden ze echter op dat moment geen hamsters zitten behalve de gene die voor de fok zijn.
-- 21 nov 2012 13:34 --
De intratuin in Zoetermeer heeft trouwens ook het dierbaar keurmerk, en daarvan weet ik dat de hamsters door intratuin zelf gefokt worden. Ziet er goed uit daar en een voordeel dat je mams en paps ook nog even kunt zien als je een hamstertje mee neemt.
Vorige keer dat ik daar was hadden ze echter op dat moment geen hamsters zitten behalve de gene die voor de fok zijn.
-
- Hamsters: 8
- Leeftijd: 48
- Contacteer:
Kijk! Dit is dus precies wat er aan de hand is. Er zijn altijd goede winkels die onder de kwade lijden. Ik kom geregeld in diverse dierenwinkels, vanwege mijn werk. Ik zal een klant dan ook echt wel op zijn dieren wijzen als het niet goed is.
Dat Dibevo-keurmerk wil inderdaad zeggen dat ze voldoen aan de eisen. Dit zijn minimale eisen! Wettelijk kan men er niets mee.
Dat Dibevo-keurmerk wil inderdaad zeggen dat ze voldoen aan de eisen. Dit zijn minimale eisen! Wettelijk kan men er niets mee.
Komt uit Twello!
- Nicole D
Dat weet ik. Ik zocht het even snel op, een defenitie van de woorden.Pieno schreef:Divebo is een branche-organisatie, geen wetgever. Kennelijk hebben zij zelf een "dierbaar-certificaat" bedacht die zij uitdelen als ze vinden dat een dierenwinkel aan bepaalde eisen voldoet, maar er is geen wet die het verschil tussen een dierenwinkel en een dierenspeciaalzaak bepaalt.
Ik studeer recht, moet ik de artikelen er bij pakken voor dat jullie me geloven?

Liefs Nicole
Nee van mij niet hoor, maar als je een link geeft is het niet gek dat wij denken dat dat je bron is.
Ben opzich wel nieuwsgierig wat het wetboek erover zegt en in hoeverre het nageleefd of getoetst wordt.

- Nicole D
Ik snap ook wel dat jullie dachten dat dat mijn bron was, excuus.
In de wet wordt een onderscheid gemaakt tussen wat dierenwinkels morgen en wat speciaalzaken mogen. Dit wordt toch wel redelijk nageleefd. De wet is, nogmaals, niet heel streng in dierenwelzijn.
(Daarvoor moet je naar Amerika)
In de wet wordt een onderscheid gemaakt tussen wat dierenwinkels morgen en wat speciaalzaken mogen. Dit wordt toch wel redelijk nageleefd. De wet is, nogmaals, niet heel streng in dierenwelzijn.

Liefs Nicole
In Amerika valt het ook flink tegen op veel fronten hoor, zoals het ontklauwen van katten. Laatste keer dat ik dat nakeek mocht dat nog gewoon in veel staten, terwijl alle normale westerse landen dat allang verboden hebben.
- Nicole D
Laat ik het anders zeggen, in Amerika doen ze meer tegen verwaarlozing ed. (Animal Cops ed.)
Liefs Nicole
Dat is alleen erg mooi in beeld gebracht op tv. in werkelijkheid is het toch wel even wat anders. Ik ben veelvuldig in Amerika geweest en ik wordt een beetje moe van dat er hier gedacht wordt dat het in amerika zo geweldig geregeld is. Ik ben oa in Detroit geweest, waar ook opnames wordt gemaakt voor de tv serie. Maar ik kan je op een briefje geven dat de dieren daar het enorm slecht hebben, er worden aan de lopende band honden en hanengevechten gehouden, je struikelt er over de straathonden en katten (is niet gek, als je weet dat er ook hele families onder de bruggen slapen). En wat je dus op tv ziet is alleen het topje van de ijsberg en de succesverhalen die enorm uitvergroot worden. Dus alsjeblieft hou op met amerika zo verheerlijken, aan de hand van alleen tv programma's, want de werkelijkheid is wel even wat anders..