meningen + tips gezocht!!

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: Sylvia.

Plaats reactie
eline1987

meningen + tips gezocht!!

Bericht door eline1987 »

Hey mensen,

Voor een opdracht voor mijn HBO studie ben ik opzoek naar knelpunten of dingen die missen in de dierenbranche. Graag wil ik van jullie allemaal horen wat jullie nog missen in deze hobby. Dit mag je heel breed zien, dus voeding, huisvesting, voorlicht enz.

Ook zou ik graag horen wat jullie nou vinden van de dierenwinkels. Vinden jullie dat er over het algemeen een goede voorlichting bestaat, eerlijke prijzen??

Alle dingen die jullie opvallen kunnen voor mij belangrijk zijn!

alvast bedankt voor alle tips en meningen.

eline

Mango

Bericht door Mango »

Over het algemeen is men hier niet heel erg tevreden over de grootte van de meest verkochte kooien. De kooien zijn snel te klein, maar worden niet verboden. Met deze kooien verdienen fabrikanten te veel geld. Daarbij komt ook nog eens dat de dieren zich niet prettig voelen. Ook zijn dierenwinkels vaak een hel, en worden er vooral levensbedreigende HSMTERWATTEN verkocht, waarin al veel hamsters zijn gestikt. Ook worden er te kleine loopwielen verkocht die zorgen dat hamsters rugklachten krijgen. Verder is er nog heel veel, maar ik denk dat je daarvoor andere posts en het forum zou kunnen bekijken.

Wat mij betreft is het slecht gedaan met voornamelijk de voorlichting bij aankoop van het dier, maar er bestaan natuurlijk ook uitzonderingen (hiermee bedoel ik dierenwinkels die wél goede voorlichting geven). Nu heb ik nog een vraag terug: Welke hbo studie doe je!?! :)
[color=orange]Na anderhalf jaar hopen heb ik vanaf nu een rusje !![/color]
Poizen

Bericht door Poizen »

Zoals Mango al zegt, er worden veel dingen verkocht die eigenlijk helemaal niet goed zijn voor de hamster: hamsterwatten, knaagstenen en veel te kleine kooitjes. Ook wordt er in veel dierenwinkels aangeraden om 2 hamsters te nemen "anders worden ze eenzaam..." en vaak zijn dat dan rusjes of syrtjes die je dus niet met z'n 2en in 1 kooitje moet doen.. Zeker niet in zo'n klein prutgeval.
eline1987

Bericht door eline1987 »

hey,
ik doe de studie management, economie en recht. Hiervoor heb ik MBO dierverzorging gedaan vandaar.
eline
Nieske
Moderator
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Nieske »

wat er mist is een wettelijke minimum-maat voor huisvesting van knaagdieren. Er worden echt minuscule kooitjes verkocht door de meeste dierenwinkels!

En de voorlichting in dierenwinkels is heel verschillend per winkel, sommige winkels zijn gewoon goed, anderen zijn erg slecht. Net zoals hun hamsters (en andere dieren) sommige winkels foken ze zelf of halen ze bij vertrouwde fokkers vandaan, anderen kopen nestjes uit oostbloklanden wat vaak beestjes van compleet onbekende achtergrond zijn met mogelijk inteelt in de lijnen.

Vaak komen hier mensen die verkeerd zijn voorgelicht door de dierenwinkels over:
kooigrootte
of bepaalde rassen wel of niet bij elkaar kunnen (en dan gaan er hamsters vechten omdat ze eigenlijk solitair zijn bijvoorbeeld)
likstenen (zijn namelijk heel slecht maar worden vaak aangeraden)
of de hamster een mannetje of vrouwtje is (soms weten de winkelmedewerkers niet eens hoe ze dat moeten zien)
Hamsterwatten (leensgevaarlijk)
Zwangere hamsters (niet op tijd gescheiden van mannetjes en vrouwtjes)
Hamsters die ontzettend bang zijn (vaak dan komende van broodfokkers, die geen moeite doen om de beestjes een beetje tam te maken)
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
Martin73
Leeftijd: 52

Bericht door Martin73 »

Bij de meeste dierenwinkels weet het personeel zeer weinig over de dieren en producten die ze verkopen of kiezen ze er moedwillig voor om verkeerde informatie te geven met het doel meer geld te verdienen (goed voorbeeld van Poizen, ze beweren met droge ogen dat je twee Syrtjes of Rusjes bij elkaar moet zetten)
Veel (te) kleine kooitjes worden verkocht zonder er bij te vermelden dat deze kooitjes bedoeld zijn als koppelkooitjes en niet als enige verblijf.
1 Flinke Crittertrail voor een dwergje vind ik nog net niet misdadig, maar voor een Syr is dit in ieder geval veel en veel te klein.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat een dierenwinkel helemaal geen dieren zou mogen verkopen, de diertjes zitten meestal in een veel te kleine ruimte, of het nou konijnen, vogeltjes of kleine knaagdieren betreft, de meeste dierenwinkels hebben ze in zulke kleine hokjes zitten dat ze geen kant op kunnen.
Dropje

Bericht door Dropje »

Er mist een soort keurmerk voor dierenwinkels die aan goede voorschriften voldoen. Tegenwoordig is iedereen keurmerk-geil en ik denk dat het ook echt zou kunnen uitmaken voor het welzijn van de diertjes en de aanschaf die mensen doen. Ik ben niet voor het kopen van hamsters in dierenwinkels maar dat komt vooral door de erbarmelijke omstandigheden.

Ook zou ik het leuk vinden als niet alleen ouders maar ook kinderen beter worden voorgelicht. Des noods een soort animal cops van animal planet, maar dan in het nederlands en gericht op kinderen. Ik zou heel graag een megamindy / puppypatrol / museumbende mix zien die zich richt opt welzijn van beestjes...

Verder zou ik graag grotere kooien zien die zich goed richten op hamsters. Feitelijk zou ik een combinatie willen zien tussen een duna en een traliekooi, gewoon een mooie hoge kooi met wat minder kans op tralieknagen en waarin je leuke dingen kan vastmaken etc.
Esty
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Esty »

Dropje schreef: Verder zou ik graag grotere kooien zien die zich goed richten op hamsters. Feitelijk zou ik een combinatie willen zien tussen een duna en een traliekooi, gewoon een mooie hoge kooi met wat minder kans op tralieknagen en waarin je leuke dingen kan vastmaken etc.
Er bestaat wel zo'n kooi, de ferplast Gabry 80. :wink:
Plaats reactie